Ludwig Joseph Johann Wittgenstein (Viena, 26 de Abril de 1889Cambridge, 29 de Abril de 1951) foi um filósofo austríaco considerado um dos maiores do século XX [1], tendo contribuído com diversas inovações nos campos da lógica, filosofia da linguagem, epistemologia, dentre outros. A maior parte de seus escritos foi publicada postumamente, mas seu primeiro livro foi publicado em vida: Tractatus Logico-Philosophicus, em 1921. Os primeiros trabalhos de Wittgenstein foram marcados pelas ideias de Arthur Schopenhauer, assim como pelos novos sistemas de lógica idealizados por Bertrand Russel e Gottlob Frege. Quando o Tractatus foi publicado, influenciou profundamente o Círculo de Viena e seu positivismo lógico (ou empirismo lógico).
Wittgenstein planejava com o Tractatus resolver de vez os problemas da filosofia. Acreditando ter cumprido seu objetivo e - profundamente influenciado pelas idéias cristãs de Leon Tolstoi, as quais Wittgenstein conhecera durante a 1ª Guerra Mundial - abandonou sua vida acadêmica propriamente dita, trabalhando como professor primário em vilas pobres da Áustria e como jardineiro em um mosteiro, além de arquitetar, junto com Paul Engelmann, a planta de uma casa em Viena para uma de suas irmãs. Entretanto, em 1929, ele retorna à Cambridge, conquistando seu doutoramento e passando a se dedicar a uma continuação do Tractatus - que Wittgenstein percebera não ter resolvido de vez os problemas da filosofia -, preparando o que chamou de anti-filosofia, tentando novamente resolver de vez os problemas da filosofia, e escrevendo as Investigações Filosóficas, que tiveram publicação póstuma, em 1953. Apesar de muitos dividirem o pensamento de Wittgenstein entre o "Wittgenstein Primeiro", do Tractatus, e o "Novo Wittgenstein", das Investigações Filosóficas, não há um consenso a respeito entre os pesquisadores de sua obra.
Tanto seus primeiros trabalhos quanto os posteriores foram profundamente influenciados pela filosofia analítica. Antigos estudantes e colegas que adotaram as concepções de Wittgenstein incluem Gilbert Ryle, Friedrich Waismann, Norman Malcom, G. E. M. Anscombe, Rush Rhees, Georg Henrik von Wright e Peter Geach. Filósofos contemporâneos profundamente influenciados por ele incluem Michael Dummett, Peter Hacker, Stanley Cavell, Cora Diamond e James F. Conant. Os últimos três são normalmente associados ao que comumente chamam de "Novo Wittgenstein".
Filho de Karl e Leopoldine Wittgenstein, era o mais novo de oito filhos, nascendo em uma das famílias mais ricas do Império Austro-Húngaro. Os seus avós, Hermann Christian e Fanny Wittgenstein eram de família judaica, mas se converteram ao Protestantismo, a depois que se mudaram da Saxônia para Viena no início da segunda metade do século XIX, inseriram-se no ambiente protestante de Viena. O pai de Ludwig, Karl Wittgenstein, tornou-se um industrial proeminente, fazendo fortuna com ferro e aço. A mãe de Ludwig, Leopoldine, também era de ascendência judia pelo lado paterno da família, mas foi educada segundo práticas da Igreja Católica. Ludwig, assim como todos seus irmãos e irmãs, foi batizado como um católico, e recebeu dos amigos um enterro católico quando morreu.

Juventude
Ludwig cresceu em um ambiente doméstico que proporcionava uma vida artística e intelectual bastante intensa. Seus pais eram ambos bastante interessados em música, e todos os seus filhos eram dotados artisticamente e intelectualmente. Karl Wittgenstein fora inclusive um grande "mecenas" e patrono das artes, e diversos artistas e eruditos frequentavam a sua residência — principalmente músicos. A família era constantemente visitada por artistas de renome como Johannes Brahms e Gustav Mahler. Um dos irmãos de Ludwig, Paul Wittgenstein, tornou-se um habilidoso pianista de renome internacional, mesmo após perder a mão direita na 1ª Guerra Mundial. Apesar de Ludwig não ter demonstrado nenhum talento musical, sua devoção e gosto à música permaneceram importantes durante toda sua vida — e ele fazia frequentemente metáforas e exemplos relacionados à música em seus escritos filosóficos. Outra característica - um tanto quanto negativa - da família era a tendência à intensa auto-crítica e pessimismo, chegando ao ponto da depressão e mesmo de tendências suicidas. Três de seus quatro irmãos cometeram suicídio.
Até 1903, Ludwig foi educado em casa; após este período, estudou por três anos na Realschule em Linz, uma escola que dava ênfase a disciplinas técnicas. Adolf Hitler foi um estudante desta escola no mesmo período, e os dois, com 14 e 15 anos respectivamente, podem ser vistos em uma fotografia escolar, juntos com outros 40 estudantes. Ludwig se interessava por Física e queria estudar com Ludwig Boltzmann, cuja coleção de escritos populares foram publicados na época (1905). Boltzmann, contudo, cometeu suicídio em 1906.

Em 1906, Wittgenstein inicia seus estudos de Engenharia Mecânica em Berlim, e em 1908 ingressa na Universidade de Manchester para iniciar seu Doutoramento em Engenharia, estando repleto de planos e idéias relacionadas à engenharia aeronáutica. Ele se registrou como um estudante pesquisador em um laboratório de engenharia, onde conduziu pesquisas a respeito do comportamento de pipas na atmosfera terrestre, e trabalhou no design de um motor a jato. Durante sua pesquisa em Manchester, tornou-se interessado nos fundamentos da matemática, particularmente depois de ler Princípios da Matemática de Bertrand Russell e Grundgesetze, de Gottlob Frege. No verão de 1911, Wittgenstein visitou Frege, depois de ter se correspondido com ele por algum tempo, e Frege recomendou que ele fosse à Universidade de Cambridge estudar com Russell.
Em Outubro de 1911, Wittgenstein chegou - sem ser anunciado - às classes de Russel no Trinity College, e em pouco tempo estava tendo leituras e discussões filosóficas de grande complexidade com ele. Ele causou uma forte impressão em Russell e em G. E. Moore, e começou a trabalhar nas fundações da lógica e da lógica matemática. Russell estava gradativamente mais fatigado com a filosofia, e via em Wittgenstein um sucessor que daria continuidade a seu trabalho. Durante este período, outros interesses de Wittgenstein foram música e viagens, normalmente na companhia de David Pinsent, um estudante que tornou-se seu amigo íntimo.
Em 1913, seu pai morre e Wittgenstein herda uma grande fortuna. Contudo, em pouco tempo Wittgenstein desfaz-se dela, doando - inicialmente de forma anônima - boa parte dela para artistas e escritores austríacos, incluindo Rainer Maria Rilke e Georg Trakl. Em 1914 Wittgenstein viajou para visitar Trakl, pois este demonstrara a tempos a vontade de conhecer seu benfeitor, mas Trakl se suicidara dias antes da chegada dele.
Apesar de estar extremamente concentrado em seus estudos em Cambridge e nas conversas com Russell, Wittgenstein sentia que não podia chegar à raiz das questões fundamentais que buscava, enquanto estivesse cercado por outros acadêmicos. Em 1913, partiu para a filosofar solitário em uma cabana remota em Skjolden, Noruega, que era de difícil acesso. O isolamento proporcionou a ele devoção completa a seu trabalho, e posteriormente ele veria este período como o mais produtivo de sua vida. Enquanto estava lá, ele escreveu uma obra inovadora no campo dos fundamentos da lógica, um livro intitulado Logik, que foi o antecessor imediato do Tractatus Logico-Philosophicus

A eclosão da Primeira Guerra Mundial no ano seguinte tomou-o de surpresa, visto que no período ele vivia uma vida isolada. Wittgenstein alistou-se como voluntário no exército austro-húngaro, primeiro servindo em um navio e depois na artilharia. Em 1916, foi enviado como membro de um regimento howitzer no fronte russo, onde ele ganhou uma grande quantidade de medalhas de honra, por bravura em combate. Durante a guerra, Wittgenstein manteve anotações de cunho filosófico e religioso, além de anotações pessoais. Estes cadernos de anotações mostram uma mudança profunda em sua vida religiosa: um militante ateísta durante sua estadia em Cambridge [2], Wittgenstein descobrira o pensamento de Leon Tolstoi, ao adquirir um de seus livros em uma livraria na Galícia (Europa Central). Ele absorvera as idéias de Tolstoi, e carregara o livro por todos os lugares, recomendando-o para todos (ao ponto que ele passou a ser conhecido pelos outros soldados como "o homem com os evangelhos") [3].

Desenvolvendo o Tractatus
Wittgenstein passa a considerar seu trabalho sobre a lógica com um significado ético e religioso. Com esta nova preocupação ética, combinada com seu interesse inicial em análise lógica, e com pensamentos chave desenvolvidos durante a guerra, os esforços de Wittgenstein em Cambridge e em sua cabana na Noruega transfiguraram-se no material do que eventualmente viria a ser o Tractatus. Em 1918, já no fim da guerra, Wittgenstein foi promovido a tenente e enviado ao norte da Itália como parte de um regimento de artilharia. No verão de 1918, Wittgenstein recebe uma carta da mãe de David Pinsent, avisando-o que seu filho havia morrido em um acidente de avião. O choque causado pela notícia faz crescer o pessimismo e tendência suicida que Wittgenstein, assim como muitos de sua família, carrega em si. Decide então passar um tempo com o tio Paul - que acaba falecendo em pouco tempo -, e finaliza o Tractatus, o qual foi dedicado ao seu amigo Pinsent. Em uma carta para a sra. Pinsent, Wittgenstein disse que este fora "seu único verdadeiro amigo". O livro foi enviado aos editores, mas não foi aceito para publicação.
Em Outubro, Wittgenstein retornou à Itália e foi capturado pelos italianos. Através de seus conhecidos em Cambridge (Russell, Keynes e Pinsent corresponderam-se com ele durante a guerra, através da Suíça), Wittgenstein conseguiu ter acesso à livros, preparou seus manuscritos, e os enviou-os de volta à Inglaterra. Russell reconheceu-os como uma obra de importância filosófica suprema, e depois que Wittgenstein foi libertado em 1919, trabalhou com ele para que o livro fosse publicado. Uma tradução para a língua inglesa foi preparada, primeiro por Frank P. Ramsey e depois por C. K. Ogden, com a participação de Wittgenstein. Após algumas discussões acerca de qual seria a melhor tradução para o título, G. E. Moore sugeriu que Tractatus Logico-Philosophicus seria uma alusão ao Tractatus Theologico-Politicus de Spinoza. Russell escreveu uma introdução, trazendo ao livro a sua já conhecida reputação de um dos filósofos mais respeitados do mundo.
Entretanto, dificuldades mantiveram-se. Wittgenstein tornou-se um pouco desafeto a Rusell, a começar pela introdução feita por este para o Tractatus, a qual Wittgenstein não gostou, alegando que ele não entendera conceitos fundamentais da obra. Wittgenstein começou a ficar cada vez mais frustrado, já que editores interessados não surgiam. Para piorar, os editores que "estavam" interessados provaram-se interessados apenas pela introdução de Russell. Por fim, Wittgenstein acabara encontrando um editor interessado na revista Annalen der Naturphilosophie, que publicou uma edição alemã em 1921, e em Routledge Kegan Paul, que publicou uma edição bilíngue com a introdução de Russell e a tradução de Ramsey-Ogden em 1922.


about the Tractatus Logico-Philosophicus

There are seven main propositions in the text. These are:
The world is everything that is the case.
What is the case (a fact) is the existence of states of affairs.
A logical picture of facts is a thought.
A thought is a proposition with sense.
A proposition is a truth-function of elementary propositions.
The general form of a proposition is the general form of a truth function, which is: .
Where (or of what) one cannot speak, one must pass over in silence.

Propositions 1.*-3.*
The central thesis of 1., 2., 3. and their subsidiary propositions is Wittgenstein’s picture theory of language. This can be summed up as follows:
The world consists of a totality of interconnected atomic facts, and propositions make "pictures" of the world.
In order for a picture to represent a certain fact it must in some way possess the same logical structure as the fact. The picture is a standard of reality. In this way, linguistic expression can be seen as a form of geometric projection, where language is the changing form of projection but the logical structure of the expression is the unchanging geometric relationships.
We cannot say with language what is common in the structures, rather it must be shown, because any language we use will also rely on this relationship, and so we cannot step out of our language with language.

Propositions 4.*-5.*
The 4s are significant as they contain some of Wittgenstein's most explicit statements concerning the nature of philosophy and the distinction between what can be said and what can only be shown. It is here, for instance, that he first distinguishes between material and grammatical propositions, noting:
4.003 Most of the propositions and questions to be found in philosophical works are not false but nonsensical. Consequently we cannot give any answer to questions of this kind, but can only point out that they are nonsensical. Most of the propositions and questions of philosophers arise from our failure to understand the logic of our language. (They belong to the same class as the question whether the good is more or less identical than the beautiful.) And it is not surprising that the deepest problems are in fact not problems at all.
A philosophical treatise attempts to say something where nothing can properly be said. It is predicated upon the idea that philosophy should be pursued in a way analogous to the natural sciences; that philosophers are looking to construct true theories. This sense of philosophy does not coincide with Wittgenstein's conception of philosophy.
4.1 Propositions represent the existence and non-existence of states of affairs.4.11 The totality of true propositions is the whole of natural science (or the whole corpus of the natural sciences).4.111 Philosophy is not one of the natural sciences. (The word 'philosophy' must mean something whose place is above or below the natural sciences, not beside them.)4.112 Philosophy aims at the logical clarification of thoughts. Philosophy is not a body of doctrine but an activity. A philosophical work consists essentially of elucidations. Philosophy does not result in 'philosophical propositions', but rather in the clarification of propositions. Without philosophy thoughts are, as it were, cloudy and indistinct: its task is to make them clear and to give them sharp boundaries.4.113 Philosophy sets limits to the much disputed sphere of natural science.4.114 It must set limits to what can be thought; and, in doing so, to what cannot be thought. It must set limits to what cannot be thought by working outwards through what can be thought.4.115 It will signify what cannot be said, by presenting clearly what can be said.
Wittgenstein is to be credited with the invention of truth tables (4.31) and truth conditions (4.431) which now constitute the standard semantic analysis of first-order sentential logic[2]. The philosophical significance of such a method for Wittgenstein was that it alleviated a confusion, namely the idea that logical inferences are justified by rules. If an argument form is valid, the conjunction of the premises will be logically equivalent to the conclusion and this can be clearly seen in a truth table; it is displayed. The concept of tautology is thus central to Wittgenstein's Tractarian account of logical consequence, which is strictly deductive.
5.13 When the truth of one proposition follows from the truth of others, we can see this from the structure of the propositions.5.131 If the truth of one proposition follows from the truth of others, this finds expression in relations in which the forms of the propositions stand to one another: nor is it necessary for us to set up these relations between them, by combining them with one another in a single proposition; on the contrary, the relations are internal, and their existence is an immediate result of the existence of the propositions.5.132 If p follows from q, I can make an inference from q to p, deduce p from q. The nature of the inference can be gathered only from the two propositions. They themselves are the only possible justification of the inference. 'Laws of inference', which are supposed to justify inferences, as in the works of Frege and Russell, have no sense, and would be superfluous.

Propositions 6.*
In the beginning of 6. Wittgenstein postulates the essential form of all sentences. He uses the notation , where
stands for all atomic propositions,
stands for any subset of propositions, and
stands for the negation of all propositions making up .
What proposition 6. really says is that any logical sentence can be derived from a series of nand operations on the totality of atomic propositions. This is in fact a well-known logical theorem produced by Henry M. Sheffer, of which Wittgenstein makes use. Sheffer's result was, however, restricted to the propositional calculus, and so, of limited significance. Wittgenstein's N-operator is however an infinitary analogue of the Sheffer stroke, which applied to a set of propositions produces a proposition that is equivalent to the denial of every member of that set. What Wittgenstein then goes on to show that this operator can cope with the whole of predicate logic with identity - defining the quantifiers at 5.52, and showing how identity would then be handled at 5.53-5.532.
The subsidiaries of 6. contain more philosophical reflections on logic, connecting to ideas of knowledge, thought, and the a priori and transcendental. The final passages argue that logic and mathematics express only tautologies and are transcendental, i.e. they lie outside of the metaphysical subject’s world. In turn, a logically "ideal" language cannot supply meaning, it can only reflect the world, and so, sentences in a logical language cannot remain meaningful if they are not merely reflections of the facts.
In the final pages Wittgenstein veers towards what might be seen as religious considerations. This is founded on the gap between propositions 6.3 and 6.4. A logical positivist might accept the propositions of Tractatus before 6.4. But 6.41 and the succeeding propositions argue that ethics is also transcendental, and thus we cannot examine it with language, as it is a form of aesthetics and cannot be expressed. He begins talking of the will, life after death, and God. In his examination of these issues he argues that all discussion of them is a misuse of logic. Specifically, since logical language can only reflect the world, any discussion of the mystical, that which lies outside of the metaphysical subject's world, is meaningless. This suggests that many of the traditional domains of philosophy, e.g. ethics and metaphysics, cannot in fact be discussed meaningfully. Any attempt to discuss them immediately loses all sense. This also suggests that his own project of trying to explain language is impossible for exactly these reasons. He suggests that the project of philosophy must ultimately be abandoned for those logical practices which attempt to reflect the world, not what is outside of it. The natural sciences are just such a practice, he suggests.
At the very end of the text he borrows an analogy from Arthur Schopenhauer, and compares the book to a ladder that must be thrown away after one has climbed it. In doing so he suggests that through the philosophy of the book one must come to see the utter meaninglessness of philosophy.

Proposition 7
As the last line in the book, proposition 7 has no supplementary propositions. It ends the book with a rather elegant and stirring proposition: "What we cannot speak of we must pass over in silence." (In German: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen.") The Ogden translation renders it: "Whereof one cannot speak, thereof one must be silent."
Both the first and the final proposition have acquired something of a proverbial quality in German, employed as aphorisms independently of discussion of Wittgenstein.

Reception and effects
Wittgenstein concluded that with the Tractatus he had resolved all philosophical problems, and upon its publication he retired to become a schoolteacher in Austria.
Meanwhile, the book was translated into English by C. K. Ogden with help from the Cambridge mathematician and philosopher Frank P. Ramsey, then still in his teens. Ramsey later visited Wittgenstein in Austria. Translation issues make the concepts hard to pinpoint, especially given Wittgenstein's usage of terms and difficulty in translating ideas into words.[3]
The Tractatus caught the attention of the philosophers of the Vienna Circle, especially Rudolf Carnap and Moritz Schlick. The group spent many months working through the text out loud, line by line. Schlick eventually convinced Wittgenstein to meet with members of the circle to discuss the Tractatus when he returned to Vienna (he was then working as an architect). Although the Vienna Circle's logical positivists appreciated the Tractatus, they argued that the last few passages, including Proposition 7, are confused. Carnap hailed the book as containing important insights, but encouraged people to ignore the concluding sentences. Wittgenstein responded to Schlick commenting, "...I cannot imagine that Carnap should have so completely misunderstood the last sentences of the book and hence the fundamental conception of the entire book."[4]
A more recent interpretation comes from the New Wittgenstein family of interpretations.[5] This so-called "resolute reading" is controversial and much debated. The main contention of such readings is that Wittgenstein in the Tractatus does not provide a theoretical account of language that relegates ethics and philosophy to a mystical realm of the unsayable. Rather, the book has a therapeutical aim. By working through the propositions of the book the reader comes to realize that language is perfectly suited to all his needs, and that philosophy rests on a confused relation to the logic of our language. The confusion that the Tractatus seeks to dispel is not a confused theory, such that a correct theory would be a proper way to clear the confusion, rather the need of any such theory is confused. The method of the Tractatus is to make the reader aware of the logic of our language as he is already familiar with it, and the effect of thereby dispelling the need for a theoretical account of the logic of our language spreads to all other areas of philosophy. Thereby the confusion involved in putting forward e.g. ethical and metaphysical theories is cleared in the same coup. James F. Conant argues that Wittgenstein's method in the Tractatus mirrors the method of Kierkegaard's Climacus works.[4] In the appendix of Concluding Unscientific Postscript, Kierkegaard writes:
[The reader] can understand that the understanding is a revocation--the understanding with him as the sole reader is indeed the revocation of the book. He can understand that to write a book and to revoke it is not the same as refraining from writing it, that to write a book that does not demand to be important for anyone is still not the same as letting it be unwritten.[1]
Wittgenstein would not meet the Vienna Circle proper, but only a few of its members, including Schlick, Carnap, and Waissman. Often, though, he refused to discuss philosophy, and would insist on giving the meetings over to reciting the poetry of Rabindranath Tagore with his chair turned to the wall. He largely broke off formal relations even with these members of the circle after coming to believe Carnap had used some of his ideas without permission.[6]
Carnap and a number of other members of the Vienna Circle seem according to modern research to have misinterpreted Wittgenstein's elementary statements as atomic reports of sensory experience, whence Carnap's attempt at a reduction of concepts to sense experience in his book The Logical Structure of the World. While this effort, in which the American philosopher Nelson Goodman participated in his own book The Structure of Appearance, strangely prefigures computer reconstruction of analogue experience (where Carnap's examples of color patches and tones prefigure pixels and sound files), Wittgenstein had arrived at the necessity for a formal language, which Wittgenstein describes only schematically, by way of theory, critically Wittgenstein's deduction of the necessity of ontological structure (if the world had no structure, then every proposition's meaning would depend on the truth of another proposition).
The Tractatus was the theme of a 1992 film by the Hungarian filmmaker Peter Forgacs. The 32-minute production named Wittgenstein Tractatus features citations from the Tractatus and other works by Wittgenstein. Another film named The Oxford Murders (2008) also cited the seventh proposition and also described a part of Wittgenstein's life when he was at the war-front.